Tuesday 24 April 2012

Tips memilih busana muslimah

1. Pilihlah busana muslimah yang tidak ketat. Akan lebih baik apapun ukuran baju yang biasa kita pakai, ambillah satu saiz yang lebih besar dari biasanya. Ini bertujuan untuk menghindari  bentuk badan yang  terlihat kerana baju yang kita kenakan akan melekat ketat dan menempel di badan kita sehingga tampak bentuk tubuh.


2. Pilihlah busana muslimah yang sesuai dengan aktiviti kita.

3. Pilihlah busana muslimah yang sesuai dengan lingkungan/tempat tinggal. Contoh: orang yang tinggal di  luar negara yang bercuaca sejuk tentu berbusana yang berbeza dengan orang yang berada di Malaysia yang bercuaca panas.


4. Pilihlah bahan busana yang sesuai dan nyaman untuk kita pakai.

5. Pilih busana yang menyamarkan kekurangan tubuh agar anda tampil keyakinan diri. Misalnya dari segi bahan, orang yang berbadan kurus sebaiknya menggunakan pakaian yang terkesan bertumpuk, dan orang berbadan besar gunakanlah bahan yang terkesan ringan. Dari segi warna, bagi yang berbadan besar warna gelap akan tampak lebih mengesankan.

6. Untuk melengkapi tampilan busana muslimah kita yang sudah sesuai, kenakankan tudung yang tetap menutupi bahagian leher. Ini akan membuat kita tampil anggun dan santun.



 

No comments:

Post a Comment