Tuesday 24 April 2012

Trend fesyen muslimah terkini

Fesyen bermaksud mode atau gaya berpakaian yang  popular dalam suatu budaya.  Fesyen  dalam bahasa inggris adalah fashion.  Fesyen  Muslimah adalah gaya berpakaian seorang muslimah yang mengikuti trend yang popular pada saat itu tanpa melanggar  hukum syara'. Fesyen muslimah itu sendiri biasanya tertarik dengan busana muslim. Setiap kita membicarakan fesyen muslim tentu yang terpikirkan oleh kita adalah busana nya.



Fesyen muslimah (busana muslim) menjadi trend saat ini (2012), mengalahkan trend baju lainnya yang bertema baju utk mkn malam, baju pesta, baju utk ke pejabat, dll. Hal ini bisa kita lihat disekitar kita  banyak yang memakai baju muslim dlm seharian mereka. Bukan hanya muslimah yang berumur saja yang berbaju muslim, tetapi juga gadis remaja dan anak-anak. Padahal dahulu busana muslim hanya dikenakan oleh muslim yang berumur saja. Mengapa ini blh terjadi? Mengapa busana muslim blh menjadi trend seperti sekarang ini? Hal ini tidak terlepas dari peranan para hijabber yang tergabung dalam Hijabbers Community. Merekalah yang telah mensosialisasikan pemakaian hijab dan busana muslim  agar terlihat  stylist. Selain itu peran para designer muda busana muslim juga turut berperanan besar dalam hal ini. Salah satu designer muda busana muslim yang berbakat itu adalah Dian Pelangi.

Banyak alasan mengapa mereka menyukai fesyen muslimah(busana muslim). Fesyen muslimah memiliki model dan design yang elegen sehingga bisa digunakan untuk acara formal atau pesta. Selain itu jika digunakan untuk busana sehari-hari atau jalan-jalanpun tetap terasa nyaman dengan memakai baju yang berbahan kaos atau katun.

Dengan fesyen muslimah(busana muslim), tentunya para muslimah akan terlihat lebih santun, anggun, dan  syar’i. Selain itu kita juga bisa menjauhkan diri kita dari pandangan yang negatif serta gangguan orang jahat.





1 comment:

  1. salam sis......
    baju yg 'trend fesyen muslimah terkini' tuu cantik laa....
    sis dapat gambar. tu kat mna???
    ade jual x??.

    ReplyDelete